12 oktober 2022
Séverine Blok en Thijs Voesenek van Nederlandse Bouw Unie bezochten de bijeenkomst Marketing en het familiebedrijf van Bouwend Nederland. De nadruk op continuïteit en lange termijn relaties van familiebedrijven is interessant voor opdrachtgevers. Voor (nieuwe) medewerkers is de platte organisatiestructuur aantrekkelijk. NBU gaat deze voordelen voortaan breder uitdragen.
Je zou het op basis van alleen de bedrijfsnaam niet zeggen, maar Nederlandse Bouw Unie is een echt familiebedrijf. Niet zozeer omdat het bedrijf van generatie op generatie is overgegaan, maar omdat het altijd in privé eigendom is geweest. De vader van projectontwikkelaar Thijs Voesenek is directeur/eigenaar. Voesenek: “Na een aantal jaren bij andere bedrijven, ben ik toch bij NBU gaan werken. En dat bevalt heel goed. NBU ontwikkelt vooral complexe binnenstedelijke projecten. Telkens zoek je samen met collega’s naar de beste oplossing.” Adjunct-directeur projectontwikkeling Séverine Blok vult aan: “Een trend is dat we steeds meer kijken naar een landschappelijke invulling van het woongebied, de woonomgeving. Bijvoorbeeld bij de nieuwbouw op Strand-Noord in Rotterdam en Centrum-Zuid in Krimpen aan den IJssel.”
Binnen NBU leefde al langer de gedachte dat ze hun imago als familiebedrijf beter kunnen inzetten. De bijeenkomst Marketing en het familiebedrijf van Bouwend Nederland kwam op een goed moment, vertelt Blok. “Het verhaal van hoogleraar Roberto Flören was heel herkenbaar. Als familiebedrijf ben je vaak sterk gericht op continuïteit van het bedrijf en op betrokkenheid bij je medewerkers. Goede medewerkers zijn je toekomst en je kapitaal.” Voesenek: “Bovendien hebben we een heel platte organisatiestructuur. Opdrachtgevers vinden het prettig dat we snel kunnen schakelen. En voor medewerkers is het fijn dat ze hier veel verantwoordelijkheid krijgen in de volle breedte van hun vakgebied. Veel medewerkers zijn op jonge leeftijd bij ons binnen gekomen en werken twintig jaar later nog steeds bij ons.”
Tijdens de bijeenkomst ging Flören in gesprek met Peer Swinkels, CEO Swinkels Family Brewers en Henk de Vries, CEO Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Voesenek: “Swinkels heeft op enig moment overtuigend gekozen voor een sterke positionering als familiebedrijf, inclusief een naamsverandering. Dat laatste is voor ons niet van toepassing, maar zijn verhaal was zeker inspirerend.” Blok vult aan: “Wij hadden al een vacature open staan voor een collega marketingcommunicatie. Deze nieuwe collega krijgt straks ook de opdracht om de unieke eigenschappen van ons familiebedrijf breder uit te dragen.”
De Vries sprak onder meer over het aangaan van samenwerkingsverbanden. “Als ontwikkelende bouwer zoeken we vaak partners om de capaciteit te vergroten en risico’s te spreiden. Een partner met wie we regelmatig samenwerken is ook een familiebedrijf. Je spreekt dan toch vaak dezelfde taal”, zegt Voesenek. Blok vult aan: “Die taal is direct, naar onze partners en onze collega’s. We zorgen goed voor elkaar, maar we spreken elkaar ook aan op wat beter kan. Dat moet ook wel als je met elkaar wil blijven verbeteren.”
Bron: https://www.bouwendnederland.nl/actueel/nieuws/29104/betrokkenheid-staat-centraal-bij-familiebedrijf-nbu